سئو لوکال یا محلی چیست و کاربردها و نکات آن

0 303

اگر قبلا با اصطلاح سئو محلی مواجه شده‌اید و از خودتان پرسیده‌اید «سئوی محلی چیست؟» و نسبت به این موضوع کنجکاو هستید و می‌خواهید اطلاعاتتان در این زمینه را کامل‌تر کنید، این مقاله برای شماست. در این راهنمای جامع سئو محلی با تمام ریزه‌کاری‌ها و نکات سئو محلی آشنا خواهید شد. سئو محلی یک از جنبه‌های سئو سایت است که به کسب‌‍وکارتان کمک خواهد کرد در جستجوهای محلی گوگل رتبه کسب کنید. تا انتهای این نوشته همراه ما باشید تا ببینید سئوی محلی چطور می‌تواند به کسب و کار شما کمک کند، جستجوی محلی چیست؟ مخاطبان هدف در سئو محلی چه کسانی هستند و چه ترفندها و تاکتیک‌هایی لازم است تا در این زمینه موفق شوید.

سئو محلی چیست؟

سئوی محلی یا لوکال سئو (Local SEO) به مجموعه‌ای از اقدامات و استراتژی‌ها گفته می‌شود که منجر به بیشتر دیده‌شدن یک کسب و کار در گوگل و یا سایر موتورهای جستجو نظیر بینگ می‌شود. البته اینجا منظور جستجویی است که:

  1. توسط کاربرانی صورت می‌گیرد که از لحاظ موقعیت جغرافیایی به مکان آن کسب و کار نزدیک‌اند.
  2. توسط کاربرانی صورت می‌گیرد که به دنبال محصول یا سرویسی در یک شهر و یا مکان خاص می‌گردند.

برای شفاف‌تر شدن موضوع سئو محلی و نتایج جستجوی محلی در گوگل یک مثال می‌زنیم. فرض کنید یک کاربر که در تهران است، می‌خواهد پیتزا سفارش دهد. چنین فردی در تلفن همراه خود جستجو می‌کند «بهترین پیتزای تهران» یا جستجو می‌کند «پیتزا نزدیک من». در اینجا استفاده از سئوی محلی به سایت پیتزا فروشی x کمک می‌کند که در جستجوی چنین فردی به نمایش درآید و در نتیجه او را به رستوران خود جذب کند. گوگل با استفاده از موقعیت مکانی دستگاه مورد استفاده نتایج در اطراف کاربر را نشان خواهد داد.

شاید بپرسید که گوگل از کجا متوجه می‌شود ما کجاییم که نتایجی به ما نشان دهد که نزدیکمان باشد؟ گوگل در واقع با استفاده از GPS دستگاه و یا آی پی، موقعیت شما را ردیابی می‌کند و با توجه به موقعیت مکانی شما نتایج مرتبط را نمایش می‌دهد. کافی است به انتهای صفحه نتایج جستجوی گوگل بروید، در آنجا می‌توانید مکانی که گوگل برایتان تخمین زده است را ببینید.

اهمیت سئو محلی چیست و چه تاثیری در کسب و کارها دارد؟

زمانی که شما از این تکنیک استفاده می کنید، دیگر نیازی نیست برای سایر سایت های رقبا رقابت کنید. در واقع با این روش فقط کافی است که در یک منطقه یا شهر یا محله کوچک شناخته شوید و مشتریان خود را به دست آورید. با ثبت موقعیت مکانی خود و رعایت و تدوین استراتژی اصولی و مناسب می توانید در موقعیت کاری فعلی خود بدرخشید.

در برخی کسب و کارها رقابت کلمات کلیدی برای کسب رتبه در گوگل بسیار زیاد است. در صورتی که کسب و کارتان در سطح کوچک باشد و از منابع مالی زیادی نیز برخوردار نباشید، کسب رتبه در آن کلمه کلیدی به سختی امکان پذیر است.

اگر بتوانید تکنیک های سئو محلی را بر روی سایت خود پیاده سازی کنید، امکان بازدید از کسب و کارتان توسط افراد نزدیک به منطقه جغرافیایی شما افزایش می یابد. برای مثال در حوزه فروش لوازم آرایشی، رقابت زیادی وجود دارد. با سئو محلی می توانید همشهریان خود را به بازدید از فروشگاه تان دعوت کنید. توجه داشته باشید بر اساس نتایج بدست آمده، بیش از 50 درصد کاربران توسط سئو محلی وارد سایت ها می شوند.

اصول سئو محلی چیست؟

  • مشخص کردن منطقه : بهتر است در سایت خود نام منطقه، شهر و حتی کشور را نیز وارد کنید. اگر صاحب چندین موقعیت مکانی برای شرکت هستید بهتر است برای هرکدام محتوای جداگانه ای در نظر گرفته و موقعیت خود را ذکر کنید.
  • اهمیت Citation: مطمئن شوید که اطلاعات سایت شما در دایرکتوری مربوط به دسته بندی نوع کارتان وجود دارد. نام، آدرس، اطلاعات تماس، لینک سایت و هر مورد دیگری که به شناخت شما کمک کند باعث بهبود سئو محلی خواهد شد.
  • بهبود GMB : به روزرسانی پروفایل GMB باعث می‌شود که در استفاده از برخی سرویس‌های گوگل مانند گوگل مپ پیشرو باشید و در نتایج جستجو بیشتر دیده شوید.
  • بهبود بک لینک ها: تمامی بک لینک‌های معتبر می‌توانند باعث بهبود سئو سایت شما شده و به کسب و کار شما اعتبار بیشتری ببخشند.

بهترین تکنیک های سئو محلی

1. بهینه سازی تصاویر بر اساس سئو محلی

یکی از روشهای افزایش سئو محلی، پیاده سازی برخی تکنیک های سئو محلی بر روی تصاویر است. بهتر است از نام شهر خودتان به صورت طبیعی در قسمتهای مختلف تصویر استفاده کنید.

بکار بردن نام شهر در موارد زیر مناسب است:

  • اطلاعات تصویر
  • متن جایگزین
  • عنوان تصویر
  • نام تصویر

2. سایت خود را واکنش گرا طراحی کنید

امروزه اکثر جستجوها توسط تلفن همراه صورت می گیرد؛ به همین دلیل بهتر است از واکنش گرا بودن صفحات سایت خود مطمئن شوید. زیرا این موضوع نه تنها بر جذب مخاطبان و کاهش نرخ پرش تاثیر می گذارد، بلکه یکی از تکنیک های سئو محلی نیز بشمار می رسد.

3. جستجوی کلمات کلیدی بر اساس لوکال سئو

اولین و مهمترین گام در سئو سایت، جستجوی کلمات کلیدی است. برای کسب رتبه در بهترین جایگاه نتایج گوگل بایستی، کلمه کلیدی مناسبی را انتخاب کنید. کسب رتبه با کلمه کلیدی که کاربران آن را سرچ نمی کنند، باعث از دست دادن مخاطبان می شود.

4. ثبت مکان فروشگاه در گوگل مپ

یکی دیگر از تکنیک های سئو محلی، ثبت مکان فروشگاه در گوگل مپ است. زمانی که آدرس فروشگاه خود را در گوگل مپ ثبت می کنید، پیش از آنکه کاربران به سایت شما وارد شوند، ابتدا آدرس و تصاویر ثبت شده در گوگل مپ را مشاهده می کنند.

بنابراین احتمال این وجود دارد که کاربران با دیدن آدرس و تصاویر فروشگاه، بیشتر برای خرید ترغیب شوند. البته تنها هدف خود را سئو ندانید، زیرا اطلاعات و تصاویر این نقشه توسط کاربران نیز مشاهده می شود.

5. نقشه گوگل را در سایت قرار دهید

پس از ثبت نقشه در گوگل مپ لازم است آن را در سایت خود نیز قرار دهید. اینگونه گوگل به راحتی متوجه ارتباط بین آدرس و شهر شما خواهد شد. نقشه گوگل را در قسمت درباره ما یا تماس با ما قرار دهید. همچنین ذکر آدرس به صورت متنی نیز خالی از لطف نیست.
وجود صفحاتی همچون درباره ما و تماس با ما باعث بهبود سئو محلی سایتتان خواهد شد. برای طراحی هرچه بهتر این صفحات بهتر است به بررسی سایت رقبا بپردازید.

6. لینک سازی و فعالیت در شبکه های اجتماعی را فراموش کنید

یکی از روشهای کسب رتبه در کلمات سخت و پر رقابت، لینک بیلدینگ است. همانطور که می دانید لینک بیلدینگ به معنای دریافت لینک از یک سایت دیگر برای سایت خودتان است.

همچنین در کنار لینک سازی خارجی لازم است در شبکه های اجتماعی نیز فعالیت داشته باشید.

7. استفاده از NAP

استفاده از NAP به صورت صحیح یکی از گامهای مهم برای بهبود سئو محلی است. کلمه NAP مخفف نام، آدرس و تلفن همراه است. در واقع شما بایستی اطلاعات محلی خود را به طور کامل در سایت قرار دهید. ربات های گوگل با  بررسی این موارد متوجه موقعیت مکانی شما می شوند.

بهتر است در فوتر تمامی صفحات سایت، این اطلاعات را درج کنید.

نکته : وجود تلفن همراه به همراه پیش شماره شهر بسیار مورد اهمیت است.

8. تولید محتوای محلی داشته باشید

یکی دیگر از موارد تاثیر گذار در لوکال سئو، تولید محتوای محلی است. منظور از محتوای محلی، بکار بردن نام شهر و استان در متن محتوا است. برای مثال در حوزه ترجمه، محتواهای: ترجمه مشهد، ترجمه متن اصفهان و … مناسب است.
همچنین بایستی عنوان و توضیحات متا محتوای خود را نیز در خصوص سئو محلی بهینه سازی کنید. بکار بردن نام شهر به همراه خدماتی که ارائه می کنید، باعث بهینه شدن این قسمت ها می شود.

9. از اسکیما استفاده کنید

اسکیما نوعی زبان نشانه گذاری است که با استفاده از آنها در سایت، موتورهای جستجو مطالب را ساده تر درک می کنند. در واقع بهره گیری از کدهای اسکیما باعث درک بهتر ساختار سایت، توسط ربات های گوگل می شود.
با استفاده از کدهای اسکیما می توانید اطلاعاتی همچون:

  • شماره تلفن
  • آدرس
  • کدپستی
  • منطقه
  • و … را به نمایش بگذارید.

10. لینک سازی محلی انجام دهید

همانطور که در بالا نیز گفتیم، لینک سازی در سئو سایت بسیا تاثیر گذار است. اما لینک سازی محلی نیاز به رعایت یک سری موارد دارد. برای اطمینان از سئو محلی سایتتان لازم است از سایت های معتبر محلی لینک دریافت کنید.
لینک سازی در سایت های محلی که از اعتبار بالایی برخوردارند، احتمال نمایش سایت شما در نتایج جستجو محلی را افزایش می دهد.

به عنوان مثال می توانید از وب سایت های خبری که فقط در منطقه جغرافیایی شما فعالیت می کنند، رپورتاژ آگهی دریافت کنید.

11. امکان نظر دهی کاربران را فراهم کنید

یکی از معیارهای مهم گوگل برای نشان دادن یک سایت در نتایج، بهره گیری از نظرات مخاطبین است. بنابراین برای افزایش سئو محلی سایت خود از کاربران بخواهید در نقشه گوگل سایتتان نظرات خود را درج کرده و امتیازی در نظر بگیرند.

12. حتی به نظرات منفی هم پاسخ بدهید

همانطور که گفتیم از مخاطبان بخواهید نظراتشان را بیان کنند. در صورتی که از میان کامنت ها با کامنت منفی روبرو شدید، هیجانی عمل نکنید. همچنین بهتر است به تمامی نظرات در هر دو حالت مثبت و منفی پاسخ دهید. بی توجهی به کامنت ها در گوگل مپ باعث درج امتیاز منفی توسط گوگل می شود.

13. سایتتان را در دایرکتوری محلی ثبت کنید

دایرکتوری های محلی یکی از بهترین فرصت ها برای ثبت سایتتان است. شما می توانید در این دایرکتوری ها به صورت آنلاین و غیر آنلاین ثبت کنید. این دایرکتوری ها به شما کمک می کنند تا به کمک کلمات کلیدی، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کرده و بهتر در گوگل دیده شوید.

جمع بندی

بعضی از افرادی که به جستجوی محلی می‌پردازند معمولا به دنبال خواسته خود، شرکت خاصی را برای گرفتن خدمات در نظر دارند. اما بسیاری هم فارغ از نام برند، به دنبال دریافت کالا و یا خدمات موردنظر خود هستند. در چنین شرایطی پرداختن به سئو محلی باعث موفقیت در جذب چنین کاربرانی خواهد شد. امروزه که اغلب کسب و کارها مبتنی بر بستر وب و دیجیتال هستند استفاده از روش‌های سئو برای ارتقا جایگاه و عرضه بیشتر خدمات بسیار ضروری به نظر می‌رسد. سئو محلی نیز در کنار سایر تکنیک‌های این حوزه، تاثیرات مثبتی دارد که به شما در رقابت با سایر سایت‌ها کمک خواهد کرد .

اگر به دنبال ارتقا و بهبود سئو سایت خود هستید، اگر وب سایت شما در صفحه نتایج ظاهر نمی‌شود، اگر ترافیک وب سایت شما اخیراً کاهش یافته است و نمی‌دانید چرا! اگر میزان تماس و فروش شما کاهش یافته است، اگر در حال راه اندازی یک وب سایت جدید هستید و می‌خواهید به سرعت کسب و کار جدید را رشد دهید، پس شما نیاز به دریافت خدمات سئو دارید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.