معرفی اجزای جلوبندی خودرو و کاربرد هر کدام

0 230

سیستم جلو بندی خودرو

جلوبندی خودرو همان طور که از اسم آن مشخص است مربوط به محور حرکتی جلوی خودرو می باشد . این سیستم از مهم ترین سیستم های خودرو محسوب می شود که در صورت حذف و یا خرابی و عدم استفاده از آن ، اتومبیل با یک وسیله بی مصرف و یا کالسکه تفاوتی نخواهد داشت . به صورتی که اگر شما مسافت کوتاهی را با خودرویی که فاقد سیستم جلوبندی است رانندگی کنید به قدری خسته می شوید که ترجیه می دهید این مسافت را پیاده طی کنید . به همین دلیل سیستم جلو بندی خودرو بسیار با اهمیت می باشد .

جلوبندی خودرو به قسمت زیرین جلوی خودرو گفته می شود . همان سیستم تعلیق خودرو است که ارتعاشات ناشی از ناهمواری های جاده و مسیر را خنثی می کند تا به اتاق خودرو و سر نشینان خودرو منتقل نشود . اگر سیستم جلوبندی خودرو دچار نقص فنی شود ، علاوه بر حس بدی که موقع رانندگی به راننده دست می دهد و متوجه آن می شود ، فرمان پذیری خودرو نیز دچار مشکل می شود .

شما می توانید لوازم جلوبندی و لوازم عقب بندی با کیفیت و قیمت مناسب را از مرکز یدک فروشگاه لوازم یدکی هیوندای و کیا خریداری کنید

اجزای سیستم جلوبندی خودرو

فنر:

اصلی ترین و مهم ترین بخش جاوبندی فنرها هستند . جسمی که می تواند ضربات را خنثی کند و قدرت ارتعاش پذیری بالایی دار. .

فنرها درانواع مختلفی وجود دارند که هر کدام در بخشی استفاده می شود و وظیفه متفاوتی را اجرا می کند .

انواع فنرها:

  • فنر لول: پر کاربرد ترین نوع فنر ها که از پیچیدن یک میله با مقطع دایره‌ای شکل به دور یک استوانه تشکیل می‌شوند .
  • فنر تخت: فنر‌های تخت به صورت ورقه هایی با قطر زیاد و انعطاف‌پذیر ساخته شده و تعدادی ازآن ها در اندازه‌های مختلف بر روی هم قرار می‌گیرند . از فنر‌های تخت معمولا در تعلیق چرخ‌های عقب استفاده می‌شود .
  • فنر پیچشی: در این نوع فنر‌ها از ویژگی پیچش و گشتاور پیچشی استفاده می‌شود . این فنرها از یک میله با خاصیت پیچش و انعطاف پذیری ساخته می شوند .

کمک فنر:

در سیستم جلوبندی خودرو ، فنرها وظیفه خنثی کردن ارتعاش ها و ناهمواری های اصلی را دارند و کمک فنرها وظیفه خنثی کردن ناهمواری های کوچک موجود را دارند .

برای خنثی کردن این دسته از ارتعاشات از کمک فنر هایی استفاده می شود که خاصیت فنری بیشتری دارند و ارتعاشات و ناهمواری های کوچک تر را به راحتی خنثی می کند .

انواع کمک فنرها:

  • کمک‌ فنر هیدرولیکی یا روغنی
  • کمک‌ فنر گازی یا بادی
  • کمک‌ فنر تلسکوپی
  • کمک‌ فنر هیدرواستاتیکی
  • کمک‌ فنر اهرمی

خرابی کمک فنر:

  • نشتی کمک فنر
  • خوابیدگی یک سمت خودرو
  • شیرجه زدن خودرو به سمت جلو هنگام ترمز گرفتن
  • بالا پایین شدن دائم چرخ ها در سطوح ناهموار
  • فرسودگی تایرها
  • کشیده شدن خودرو به یک سمت
  • صدای تقه موقع عبور از دست اندازها

سیبک :

سیبک قطعه ای است که علاوه بر متصل کردن چرخ ها به سیستم تعلیق خودرو، با عث چرخیدن چرخ ها می شود . این قطعه کروی شکل ، باعث چرخش به سه محور مختصاتی ، که نتیچه هدایت و فرمان دهی به قسمت جلوی خودرو می شود . همچنین سیبک ، باعث خنثی شدن حرکت‌های ناخواسته مثل ورود به یک دست انداز میشود .

خرابی سیبک:

  • لرزش فرمان در حین حرکت و هنگام چرخاندن فرمان
  • خلاصی فرمان
  • کشیده شدن فرمان به یک سمت
  • عدم بازگشت فرمان به موقعیت اصلی خود پس از چرخش
  • شنیده شدن صدا تق تق هنگام عبور از دست انداز
  • کم شدن فرمان پذیری خودرو
  • عدم حرکت خودرو در خط مستقیم
  • سائیدگی در چرخ های جلو

طبق :

طبق‌ ها بازوهایی هستند که سیستم تعلیق را به شاسی خودرو متصل می ‌کنند و از طریق سیبک به شاسی خودرو و از طریق اتصال گوی و کاسه به چرخ خودرو متصل می ‌شود .

خرابی طبق :

  • صدای تق تق در دست اندازها و یا صدای جیر جیر بر اثر حرکت طبق و تماس آن با شاسی باشد
  • انحراف چرخ ها و عدم همراستایی آنها
  • کج شدن طبق به دلیل برخورد چرخ ها با پستی و بلندی های جاده 
  • شنیدن صدای زیاد از چرخ های جلو در هنگام حرکت
  • لرزش قسمت هایی از سیستم تعلیق و انتقال آن به فرمان خودرو
  • کاهش تعادل خودرو در حین حرکت به خصوص در پیچ ها

میل تعادل یا میله موج گیر :

میل تعادل یا میله موج گیر، نوعی میله ی فولادی است که در دو سر آن سیبک قرار دارد و برای افزایش تعادل خودرو و جلوگیری از چپ شدن آن استفاده می شود .  میل موج گیر، سیستم تعلیق سمت چپ و راست خودرو را به یکدیگر متصل کرده و ارتعاشات ریز و کوچک را دریافت می کند . این ارتعاشات ، بین دو طرف تقسیم شده و موجب می شود خودرو حرکت نرم تری داشته باشد .

خرابی میل تعادل :

  • صدای تق تق و ضربه به خصوص در هنگام چرخیدن فرمان
  • لرزش فرمان
  • یک میل تعادل ضعیف نمی تواند نیروی ناشی وزن خودرو را به درستی میان چرخ ها تقسیم کند

سگدست :

سگدست قطعه ای است که سایر اجزای چرخ و سیستم تعلیق بر روی آن بسته می شود . سگدست قطعه ای لوله مانند است که وظیفه ی آن نگهداری چرخ ها و چرخاندن آن بر روی محور فرمان است .

سیستم فرمان :

سیستم هدایت فرمان ، وظیفه ی کنترل و میزان گردش چرخ های جلو را در زمان چرخش فرمان توسط راننده را بر عهده دارد . بنابراین سلامت فنی کلیه قطعات این سیستم ، تاثیر بسیار زیادی در ایمنی خودرو و سرنشینان دارد .

رام :

قطعه ای فلزی که از دو سر به شاسی ها متصل می شود ، و بقیه قسمت های جلو بندی از طریق رام به اتاق متصل می شوند .

سینی :

سینی یک محافظ با روکش گالوانیزه است برای قسمت های جلویی خودرو و رادیاتور در زیر خودرو، که در زمان عبور از مسیرهای گلی و ماسه از خودرو محافظت می کند .

اکسل :

یکی از اجزاء ثابت خودرو می باشد که به منظور نصب چرخ‌های خودرو مورد استفاده قرار می ‌گیرد . اکسل محوری است که چرخ یا دنده در آن راستا قرار می گیرد و توسط بوش مکانیکی به صورت آزادانه به دوراکسل می چرخد و سبب حرکت خودرو می شود . هر خودرو دارای حداقل 2 اکسل جلو و عقب است که به صورت محرک یا غیر محرک هستند . اکسل های ثابت و اکسل های تعلیق مستقل .

سیستم تعلیق :

جلو بندی خودرو یا همان سیستم تعلیق خودرو که مربوط به محور جلوی خودرو است ، وظیقه دارد که ارتعاشات ناشی از ناهمواری های جاده و مسیر را خنثی کند تا به اتاق خودرو و سرنشینان آن آسیبی وارد نشود . این سیستم که شامل قطعات اصلی مانند فنر ها ، کمک فنر ها ، ستون ‌های نگه‌ دارنده و چرخ ‌ها می‌ باشد و اتصال چرخ‌ ها و محورهای عقب و جلو را با شاسی برقرار می ‌کند و دو وظیفه‌ اصلی دارد:

  • کنترل نوسانات و ارتعاشاتی که از حرکت در سطوح مختلف جاده به چرخ‌ ها وارد می‌ شود
  • ارتقاء دادن عملکرد چرخ‌ ها و ایجاد اصطکاک میان لاستیک و سطح جاده
Leave A Reply

Your email address will not be published.